Hyvä ruoka

Hyvä ruoka on monipuolista ja vaihtelevaa. Se sisältää riittävästi myös proteiinia.

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan laatimien suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan proteiinin osuuden tulisi olla 10-20 % päivittäisestä energiansaannista. Nykyisin aikuisikäisillä proteiinin osuus energiansaannista on noin 17 %. Ikääntyneille (yli 65-vuotiaat) proteiinin saantisuositus on 15-20 % energiansaannista.

Proteiinia tarvitaan kasvuun ja kudosten uusiutumiseen sekä lihasten suojaksi laihdutuksen aikana ja ikääntyessä. Erityisesti kasvisruokavaliota noudattavien on kiinnitettävä huomiota riittävään proteiinin saantiin. Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa suositellaan vähentämään punaisen lihan ja lihavalmisteiden käyttöä sekä lisäämään kasvisten, marjojen ja hedelmien käyttöä. Palkokasvit, kuten pavut, herneet ja linssit, ovat hyviä proteiinin lähteitä. Niitä voi käyttää ruokavalion proteiinin lähteenä joko pelkästään tai eläinperäisen proteiinin lisäksi. Siksi proteiinipitoisten kasvisruokien kehittäminen on merkityksellistä.

Finnish